Door Theo Maas op 11 november 2015

Drugs? We pikken het niet, maar pakken het op!

Varendonck

De thema-avond alcohol seks en drugs in het Varendonck college op 5 november was in vele opzichten een bijzondere en bijzonder waardevolle avond. Natuurlijk, zeker rondom drugs is het in Someren al een aantal weken rumoerig. De vele krantenberichten over de drugsproblematiek lijken meer openheid tot gevolg te hebben. Dat biedt kansen om als gemeenschap, samen de strijd aan te gaan. “Drugs in Someren, we pikken het niet”, was de uitspraak van Burgemeester Veltman tijdens de raadsvergadering in oktober. En die werd raadsbreed met instemming ontvangen.

Praat er Over

Het thema voor de thema-avond was door de werkgroep bestaande uit ouders al langere tijd geleden gekozen en viel uitstekend samen met de actualiteit. Want het leeft enorm in Someren. De opkomst was er ook naar, zo’n 380 ouders zaten in de grote aula.De aansprekende inleidingen door Matthijs de Kroon van Novadic Kentron over drugs en Julia van Eijk over seks maakten het nodige los. Soms confronterend, soms verhelderend, ook als het gaat om het eigen gedrag van jezelf als ouder. En dat is niet altijd makkelijk om te horen, maar wel eerlijk! Kern van hun boodschap: praten, praten, praten met je kinderen. Zorg dat ze hun verhaal kwijt kunnen.

begrijpen

Het meest aangrijpende, ook voor mijzelf, was het verhaal van drugsverslaafde Lars Coenen. Hij maakte duidelijk dat de weg terug enorm moeilijk is. En ondanks dat je stopt met het gebruik van drugs, je altijd een verslaafde zult blijven. Dat neemt niet weg dat Lars keihard werkt aan een leven zonder drugs. Daarbij wil hij zijn ervaringen als drugsverslaafde delen met anderen, juist om hen te overtuigen dat de weg naar en met drugs een doodlopende weg is. Wat mij raakte was, dat hij ook vertelde waarom hij in drugs zijn toevlucht zocht. Moeilijke persoonlijke omstandigheden, het moeten verwerken van teveel overlijdens van vrienden en vooral ook zijn vader. Hebben we wel voldoende aandacht voor jongeren wanneer zij daarmee te maken krijgen en daardoor extra kwetsbaar worden?

Aanpak

De komende maanden wordt er hard gewerkt aan een plan van aanpak voor versterking van de weerbaarheid van onze kinderen, jongeren, ouders en gemeenschap. Dat is een van mijn belangrijkste speerpunten voor de komende periode. Daarvoor zijn geen snelle en makkelijke oplossingen. Dat is niet even op te lossen met wat posters hier, een voorlichting daar, een televisiespotje desnoods. Neen, dat vergt een aanpak voor langere tijd waarbij we vooral de samenwerking zoeken. Daar hebben we ouders, vrijwilligers, professionals en vooral elkaar bij nodig.

Samenwerking

Samen de schouders eronder. Want samen pikken we het niet dat onze kinderen, onze jongeren, de lastige uitdagingen en verleidingen van deze tijd niet kunnen weerstaan. Daar hebben ze hulp, begeleiding en begrip bij nodig. Dat is meer dan alleen het opgeheven vingertje. De tijd van ‘och, dat deden we vroeger ook en wij zijn toch ook goed terecht gekomen’ is wat mij betreft voorbij. Daarvoor zie ik teveel ellende bij kinderen, jongeren en ouders zelf. En,daarvoor zie ik teveel kansen om het wel aan te pakken, en met resultaat.Kijk maar naar de effecten van acht jaar ‘Laat je niet flessen’.

Theo Maas

Sinds 2010 ben ik PvdA-wethouder in Someren waar ik ook geboren en getogen ben. Ik heb in de afgelopen vier jaren mogen werken aan de leefbaarheid van onze dorpen en wijken, aan goede zorg en welzijn voor al onze inwoners oud én jong, aan goede scholen voor onze kinderen die allemaal toegankelijk zijn ook als

Meer over Theo Maas