Door op 7 maart 2014

Ledverlichting; Wat LED je?

Een donkere winteravond, zo’n blinkende regenachtige avond waarin de straatverlichting via het wegdek op je spiegelt; is het soms lastig om helder te zien. Op het eerste gezicht een aannemelijk stuk; dat ‘Beleids- en beheersplan Openbare Verlichting’. Someren wil graag haar duurzame kant laten zien, met hart voor de natuur en volgens dit beleidsstuk is het verschil tussen de SOX en LED lampen qua beheers- en energiekosten vrijwel nihil.
Dat is raar. Iedereen weet dat de energieprijzen stijgen en onderhoud veel geld kost. Maar echt, zijn die oranje natrium lampen echt energiezuinig en duurzaam? Waarom heeft de gemeente Tilburg dan onlangs een prijs voor duurzaamheid gewonnen met de aanleg van LED verlichting in de openbare ruimte? En ook in vergelijkbare gemeenten wordt over gegaan op LED? Zelfs in het onderzoek dat in opdracht van de gemeente is gedaan staan wat taart diagrammen: in 2025 zal de verlichting vrijwel geheel uit LED zal bestaan. Wanneer dit gerealiseerd gaat worden, staat nergens en ook niet hoe.

In de voorbereiding van de behandeling van dit beleidsplan doet PvdA – Someren de schokkende constatering dat de ‘ambtenaar duurzaamheid’ niet eens geraadpleegd is bij het opstellen van dit beleidsplan. Want wij waren erg benieuwd naar het antwoord op de vraag; hoe het toch kan dat de natrium lampen zo energiezuinig zijn? Juist verlichting is bij uitstek door de grote hoeveelheden aan energieverbruik een topic voor duurzaamheid.

Gelukkig is het plan openbare verlichting terug naar de tekentafel gestuurd door de raad. Ergens verzandde de discussie over het verlichtingsplan in de vraag op welke plaats nu wel een fietspad verlicht zou moeten worden. Op zich heel begrijpelijk, veiligheid is een belangrijk onderdeel van het openbare verlichtingsplan. Het is ook logisch aangezien er in dit plan niet eens de onveilige punten zijn genoemd. Maar de verlichting wordt LED; geen discussie meer. Inderdaad, wat LED ons?

De PvdA Someren is blij dat er door de gehele gemeenteraad is gepleit voor een duurzame toekomst voor ons Someren. Met de keuze voor LED verlichting zijn wij voorbereid op de toekomst en heeft LED meerdere voordelen, minder onderhoud, langere levensduur, minder energieverbruik, veiliger door beter te kunnen dimmen of juist feller te laten branden. Ook is LED milieuvriendelijk en niet alleen door een lager energieverbruik. Door de verschillende kleuren zoals amber of groen ook vriendelijker voor de natuur. Dankzij de aanzet van de PvdA – Someren met de vragen over duurzaamheid aan de ambtenaren en de verbinding zoeken met de andere Somerense partijen houden we Someren Natuurlijk.