Door op 24 december 2015

Vluchtelingen Welkom in De Hoof Someren

Refugees Welcome!

In september was ik in Duitsland, aldaar is  veel opvang gerealiseerd voor mensen die vluchten van huis en haard door oorlog en geweld. Veel spandoeken met “Welcome Refugees!” heb ik onderweg gezien. Daar kwam ik deze foto in een krantenbericht tegen:

In Duitsland waren er vele acties om vluchtelingen welkom te heten. Inspiratie?

Op 24 september 2015 heeft de Partij van de Arbeid Someren aan het College van B&W schriftelijke vragen gesteld over de mogelijke komst van vluchtelingen. Iedereen zag al dat om ons heen mensen een veilig thuis zoeken, weg van oorlog en onrust. Graag wilden wij weten hoe gastvrij wij kunnen zijn. Daarom hebben wij aan de gemeenteraad en aan wethouders en burgemeester gevraagd, op welke wijze Groot Someren een bijdrage kan leveren. Wij zijn trots op onze collega raadsleden en op ons college dat er zo positief op onze vragen is gereageerd. Eerst is er gesproken over Huize Witven van het Land van Horne en het COA. Deze locatie bleek uiteindelijk niet te voldoen.

Nu is er een geschikte locatie gevonden en zijn wij als gemeente gastheer geworden van een crisisopvang in De Hoof in Someren. Vluchtelingen kunnen over ongeveer 3 weken hier terecht.

Voor een goed thuis voor iedereen in Someren heeft de Partij van de Arbeid samen met Leefbaar Someren in oktober 2015 een motie ingediend over het betrekken van de lokale samenleving. In deze motie wordt gevraagd om iedereen zoveel mogelijk betrekken, lokale organisaties zoals Onis e.d.  en burgers mee te laten denken, meewerken en meedoen. Deze motie is dan ook raadsbreed door alle partijen (PvdA, LS, CDA, GLSE, LSH,) aangenomen en laat het sociale hart van Someren spreken.

Doet u ook mee? U kunt zich aanmelden bij Onis Welzijn  tel: 0493 4411234 als vrijwilliger. Dit kan vanaf 4 januari als Onis na het nieuwjaar weer open is.

De Partij van de Arbeid wenst u fijne feestdagen en een duurzaam sociaal sterk 2016!