2 maart 2023

Waterschap AA en Maas; Leo Dortmans; Lijst 4; # 5

NATTE GRONDEN – DROGE VOETEN.

De berichten over droogte in Europa bereiken ons nu al, Italië en Frankrijk hebben reeds een groot neerslagtekort en de lente is net begonnen. De weersexstremen in heel de wereld nemen in hoge mate toe en daarop moeten we inspelen. Door het aanleggen van gebieden waar water gebufferd kan worden, zodat het in de bodem kan wegzakken zal een watertekort later, dan wel minder, optreden. Daarbij moeten we als er veel regen valt onze huizen droog kunnen houden en het systeem moet daar op zijn toegesneden. Dit alles vereist een watersysteem, zoals bijvoorbeeld Wadi`s in de Grebbe en de Slievenstraat in Someren en het dynamisch beekdal In de AA vlak bij Den Bosch. dat een groot gebied van droogte naar te nat moet kunnen bestrijken.
De waterschappen zijn hierbij de eerste verantwoordelijken om deze systemen aan te leggen en te onderhouden. Het afwegen van alle belangen dient zorgvuldig te gebeuren met een goede balans tussen de gebruikers van het water zoals natuur, recreatie en landbouw.