Door Erik van Rinsum op 1 maart 2023

Waterschap AA en Maas; Leo Dortmans Lijst 4; # 5

GEWAS VOLGT GROND.
Door de grote droge perioden, welke ons bijna jaarlijks overkomen, is het steeds belangrijker dat we goed gaan kijken naar de inrichting en gebruik van met name de landbouwgronden in ons land. Het is immers geen probleem van alleen het waterschap AaenMaas, maar raakt alle waterschappen. Door de intensivering van de landbouw is de prijs van landbouwgrond sterk gestegen en worden de eisen aan de grondwaterstanden steeds hoger. Immers deze gronden moeten rendabel beteelt kunnen worden is de redenatie van veel boeren, en het waterschap wordt hiervoor verantwoordelijk gehouden. We zien dus steeds meer gewassen verschijnen welke niet passen bij het landschap, waardoor de waterhuishouding geweld wordt aangedaan. We zien steeds vaker dat bv aardappelen geteeld worden op hoge grond zodat er al snel beregening nodig is om het gewas te redden. Of mais op te lage gronden zodat het bij de oogst in de herfst problemen oplevert. Dus hierbij houdt ik een pleidooi voor: GEWAS VOLGT GROND, zodat een meer natuurlijke benutting van het schaarser wordende grondwater als vanzelf wordt.

Erik van Rinsum

Ruim veertig jaar geleden ben ik meteen actief voor de PvdA – Asten/Someren geworden. In Someren ook tien jaar voor de PvdA in de Gemeenteraad gezeten. Nu ben ik voorzitter van deze geweldige club. Je sowieso bezig houden met de gemeenschap waarvan je deel uitmaakt. Je inzetten en opkomen voor mensen die dat niet of

Meer over Erik van Rinsum